NKK Figyelő

NKK Figyelő

Volán abszurd 1. - Rövid buszsáv az M3-as bevezetéjén

2022. július 11. - NKK Figyelő

Sorozat indul az oldalon az NKK Volánbusszal kapcsolatos látszatintézkedéseiről "Volán abszurd" néven. A sorozatban azokat a bejelentéseket vesszük górcső alá, amelyek az érdemi intézkedések helyett az időhúzást, a problémák megkerülését, és a számottevő haszon nélküli lájkvadászatot szolgálják.

 

Egy alig 300 méter hosszú buszsávnak örülhetnek a Volánbusszal utazók. A reggeli csúcsidőben akár 8-10 km hosszú forgalmi dugókat ez nyilván érdemben nem enyhiti. Mondhatnánk azt, hogy minden persze számit, de ha igen, akkor nézzük, milyen más lehetősége az NKK-nak.

Egy tipikus, óránként több indulást is jelentő buszjáratot tekintve Bagról Budapestig az átlagosnál nagyobb dugókat nem számolva jellemzően 55-60 perc a menetidő a Stadionok buszpályaudvarig. Bag és Keleti pályaudvar között a vasúton, zónázó és InterRégió vonatokkal a menetidő 40 perc. Tehát egyértelmű, hogy ha minden perc számit az NKK szerint, akkor minden ilyen, dugóban rostokló Volánbusz járatot Bagig kellene csak közlekedtetni, onnan pedig FLIRT motorvonatokkal kényelmesen egészen a Keleti pályaudvarig. (A vasúti menetrendszerűség egyáltalán nem rossz, 5 percen túli késések nem jellemzőek.) Miért is épült százmilliárdokért az új vasúti infrastruktúra, ha közbe továbbra is járnak a párhuzamos buszjáratok?

 

Még egy szempontot érdemes figyelembe venni. A posztban az szerepel, hogy reggel 88 busz érkezik 3400 utassal az M3-as bevezetőjén. Ez hatékonynak nem igazán nevezhető: egy KISS motorvonaton 600 ülőhely található, azaz reggel csúcsidőben 6 vonattal a 71-es és a 80a vasútvonal mentén lényegében az összes utast el lehetne szállitani. (Persze egyes kivételek lehetnek, de a nagyságrendeket jól érzékelteti). A 80a vasútvonal reggeli menetrendje jelenleg is sűrűnek mondható, de további fejlesztés a pletykák szerint tervezés alatt áll. Mindössze annyi a teendő, hogy nagyobb kapacitású vonatok, azaz a KISS motorvonatok forgalomba álljanak - és a 80a vasútvonallal párhuzamos buszjáratok megszűntethetőek lehetnének.

Őszintén kérdezem a magyar buszos szakértőket: milyen áron akarjátok még erőltetni a buszos közlekedést a fejlesztett vasútvonalakkal párhuzamosan? A buszvezető-hiány, a fejlesztések ellenére is elavult járműflotta és az egekbe szegő energiaárak közepette tényleg az a leghatékonyabb, hogy 88 autóbuszt, 88 buszvezetőt tartunk a rendszerben, miközben nagyobb kapacitású vonatokkal szinte teljesen kiválthatóak lennének?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nkkfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6817880491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása